maandag 6 augustus 2012

Santiago !

It is done !
Vanmorgen door de dichte mist  Santiago binnen gestapt . Monte de Gozo met moeite opgemerkt. Het goeie is dat ons op die manier de aanblik van de deprimerende lelijkheid van de bebouwing ons bespaard bleef . Nog net beseft dat ik nog een stempeltje nodig had aan de kapel van San Marcos .
Aankomen op het plein voor de kathedraal was magisch . Het was net 10u. Het was nog vrij stil in de stad . Een hele tijd tot mij laten doordringen dat het doel bereikt was. Vervolgens binnen gegaan en het vervolg van de mis bijgewoond die werd besloten met het door de kerk zwieren van een gigantisch wierrookvat, de botafumeiro . Zeer indrukwekkend ! De binnenkant van de kathedraal en vooral het altaar zijn ook gigantisch vol bladgoud en barokke taferelen .
Veel bekenden van onderweg ontmoet tijdens het vervolg van de dag en elkaar omarmd en afscheid genomen .
En nu een beetje een kater ..... Het was goed, zoveel meer , zoveel beter dan ik verwacht had . Hoe gaat het nu verder ? Zoals Betty schreef , heb ik nu dit plekje in mijn herinnering om naar terug te keren . Ik zal het zeker vaak bezoeken :-).
Morgen met de wagen naar Muxia en Finisterra . Daar wil ik symbolisch afscheid nemen van mijn pelgrimstocht . Al gaat die waarschijnlijk voor immer verder zolang ik leef. Ik ben heel blij dat Gerard er de laatste dagen bij was . Het kon niet beter!
Aan jullie nu om ook op pelgrimstocht te gaan :-)!
Hele lieve groetjes en tot binnenkort .
Buen Camino !
Xxx
Anne


11 opmerkingen:

  1. Ultreya Santiago
    From the Confraternity of Saint James bulletin No 72 :
    by Alan Sheppard

    I stand upon the road of time and see the path I have to climb;
    from valleys low to heights sublime; the way to Santiago!

    This shrine for pilgrims from each age has been writ large on history's page; and now I, too, will take the stage to play for Saint Iago!

    I see the ghosts of pilgrims past who to the challenge all held fast
    and reached their journey's end at last - the goal of Santiago!

    I see them all as I look back, who trod before this ancient track,
    and in their faith did nothing lack, with strength from Santiago!

    The legends of Asturias say that pilgrim souls still walk The Way;
    I too believe that, from today, O mystic Santiago!

    Their presence overwhelms me here, those pilgrims who, in every year, went forth without concern or fear, in hope of Santiago!

    Yet what a strange thing it must seem to join a ghostly pilgrim stream!
    I wonder if it's just a dream of ancient Santiago?

    Have I, through time's machines and gears, transported back a thousand years to hear the early pilgrims' cheers as they reached Santiago?

    Not so! I'm here in time and space, and on this path I take my place
    with those of every creed and race who go to Santiago!

    Then suddenly, so soft and low, I hear a voice from long ago.
    Within that timeless pilgrim flow en route to Santiago:

    "Take heart, my friend, you're not alone. Think not you travel on your own:
    Though we're no longer flesh and bone we go to Santiago!"

    The Field of Stars before me lies ‘neath Compostela's blessed skies.
    To that fair place I lift my eyes - the sight of Santiago!
    That vision spurred me to the end and pilgrimage brought many a friend;
    I also learned how to depend on trusty Santiago!

    But now that journey's far behind I seek to help those who're inclined
    to look for that same peace of mind I found in Santiago.

    So come, dear friends, and take your turn. My ashes lie in funerary urn
    yet still my pilgrim spirits yearn to fly to Santiago!

    Because in time I played my part and 'El Camino' won my heart,
    I wait to join you at the start - Ultreya Santiago!
    Oihana (Silvia in Euskera)




    klap-klap-klap-klap-klap-klap-klap-klap-klap-klap-klap-klap-klap-klap-klap
    klap-klap-klap-klap-klap-klap-klap-klap-klap-klap-klap-klap-klap-klap-klap
    klap-klap-klap-klap-klap-klap-klap-klap-klap-klap-klap-klap-klap-klap-klap
    klap-klap-klap-klap-klap-klap-klap-klap-klap-klap-klap-klap-klap-klap-klap
    klap-klap-klap-klap-klap-klap-klap-klap-klap-klap-klap-klap-klap-klap-klap
    klap-klap-klap-klap-klap-klap-klap-klap-klap-klap-klap-klap-klap-klap-klap
    klap-klap-klap-klap-klap-klap-klap-klap-klap-klap-klap-klap-klap-klap-klap
    klap-klap-klap-klap-klap-klap-klap-klap-klap-klap-klap-klap-klap-klap-klap

    dit spontaan applaus - met veel handengeklap - heb je dik verdiend !
    komt er nog een bis-nummer ???

    Bravo, lieve Anne, en bedankt dat ik je mocht volgen op je tocht naar Santiago de Compostela.
    Geniet nu van een welverdiende rust, en, be happy !
    Claudine

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hey Anne,

    Net de laatste kilometers bijgelezen want afgelopen dagen niet meteen tijd gehad om dat te doen (al heb ik wel vaak aan jou gedacht) en het is zoals iedereen die hier comments schrijft: je hebt ons een collectief kippevelmoment bezorgd.
    Jouw foto hierboven met het opschrift "Santiago" is zo fantastisch, ik denk voor iedereen die het hier vanuit Vlaanderen (en andere locaties) volgt een heel speciaal moment. Want net als wij ons niet kunnen inbeelden hoe het is om de camino echt te lopen, kan jij je ook niet inbeelden hoe fijn het was om jouw berichten allemaal te volgen. Ook het thuisfront maakt zich langzaam klaar voor een zwart gat...in de wetenschap dat we bij jouw terugkeer het nog vaak zullen hebben over jouw trip door Spanje!

    Job well done! Dikke proficiat met wat je gepresteerd hebt! Geniet nog van de rest van de vakantie!

    Groetjes,
    Christophe

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Triomferende Anne,

    én terecht! Van harte proficiat met het bereiken van je doel. Het werd voor mij een dagelijks ritueel om jouw berichtjes te lezen, ik werd er naartoe gezogen. Vanaf nu het zwarte gat, maar des te meer blij dat je nu met Gerard van vakantie kan genieten. Je hebt het dubbel en dik verdiend. Ik kijk al uit naar de verhalen en foto's al je terug zal zijn.
    Aan Claudine, die ik jammer genoeg niet ken, dank voor de mooie gedichten die weliswaar voor Anne bestemd waren, maar ik heb er in ieder geval ook van genoten.
    Anne, nogmaals proficiat, geniet van het leven en van de vakantie, laat je verwennen, slaap en rust uit, ...
    Dikke knuffel,
    Christel

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Anneke, jij neemt het definitieve afscheid van de camino aan de Atl.Oceaan en gaat er dan een welverdiende vacantie aan breien. Maak het verder heel gezellig met Gerard die er hopelijk geen blaren heeft aan overgehouden!
    Wij zien jullie terug in blakende gezondheid naar geest en lichaam.
    Groetjes van ons en geniet ervan.xxx
    Ps. mooie foto!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hola Anne

    ¡Estupendo! Schitterend!
    Dit eindpunt wordt een beginpunt van een nieuwe camino die we elke dag lopen, onze levensweg, zoals je hetzelf ook aanvoelt en uitdrukt.
    Santiago, wordt langzaam een onuitwisbare herinnering.
    Santiago, een mijlpaal waar je nog zo vaak met je geest zal terugkeren, waar je nog zo vaak dankbaar zult verwijlen.
    Santiago, zo veel meer dan het zweet en bloed dat je op je weg achterliet.
    Santiago, wat kan die weg met onze geest doen, het wonder van de camino.
    Waarschijnlijk las je onderweg in de buurt van Nájera ook het mooie gedicht op de muur geschilderd.
    Een gedicht dat het hart van de ware pelgrim beroert.
    Ik vertaalde het met mijn bescheiden kennis van Spaans:

    Pelgrim wie roept je?
    Stof, slijk, zon en regen,
    dat is de weg naar Santiago.
    Duizenden en duizenden pelgrims
    al meer dan duizend jaren.

    Pelgrim, wie roept je?
    Welke duistere kracht trekt je aan?
    Neen, niet de sterrenhemel,
    net zo min de grote kathedralen.
    Ook niet de dapperheid van Navarra,
    noch de Riojawijn,
    noch de zeevruchten van Galicië
    en evenmin het Castiliaanse landschap.

    Pelgrim, wie roept je?
    Welke duistere kracht trekt je aan?
    Neen, niet de mensen onderweg,
    noch de tradities van het land.
    Niet de cultuur of de geschiedenis
    of de haan van Calzada.
    Noch het paleis van Gaudi
    en evenmin het slot in Ponferrada.

    Dat alles zie ik in het voorbijgaan
    en het is een vreugde om dit alles te zien.
    Maar de stem die mij roept,
    voel ik veel dieper in mij.

    De kracht die mij vooruitduwt,
    de kracht die mij aantrekt.
    Neen, ik kan ze ook niet verklaren.
    Dat kan alleen Hij van hierboven.

    (Eugenio Garibay Banos)

    Anne, buen camino en tu vida con tu burro fiel y tu compañero por la vida, Gerard.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dag Anne,

    Je ziet. Ik ben het nu ook zo gewoon geworden van naar jouw blog te kijken ,we gaan het nog missen.

    Aan Claudine ook onze dank voor al de mooie tussenkomsten we hebben er mee van genoten.

    Ik kan er alleen maar uit besluiten dat ik niet goed kan schrijven, maar dat wist ik al lang.

    In ieder geval aan iedereen dank voor de dagelijkse mooie woorden .

    Anne e gerard vele groetjes nogmaals dikke proficiat en nog een goed verlof.

    Jo

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Zus, aan de vele dichters van de voorbije weken kan ik natuurlijk niet tippen net zomin als je geleverde prestatie. Ik heb enkel wat gespeeld met jouw woorden opgesomd tijdens je tocht...

    Bedenk eens een opdracht
    Van de hogere macht
    Iets dat rijmt op La Esteralla
    Aha , de tocht naar Compostella

    Dagen , weken stappen
    Naar adem happen
    Voet voor voet, stap voor stap
    Als je dat kan is dat knap

    Blijnen , doornen , bloed, zweet
    Op momenten bloedheet
    Naald in de blaar
    Verdorie ; zwaar

    Voeten en benen pijn
    Waar moet ik zijn ?
    Tijd dat ik eet ,
    Dan slapen naast een Zweed

    Opstaan eten wandelen
    De tocht gaat kantelen
    Ik kan het halen
    Nee, niet dralen

    Prachtige natuur,
    Het heilig vuur
    Alle elementen
    Vele complimenten

    Opdracht geslaagd
    Iets dat je je nooit beklaagd
    Doel bereikt
    De geest verrijkt !!

    GENIET VAN DE RUST EN LAAT ES GOED MET JE VOETEN SPELEN ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hallo Anne,
    Dikke proficiat dat ge het zo vlot gehaald hebt ! respect men !
    Nadine

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hé Anneke,
    !Felicitaciones, querida amiga! Ik heb net mijn schade ingehaald en al je berichten van 14 juli tot het einde doorgenomen en... ben er stil van geworden! Al kon ik je blog niet vaak volgen, uiteraard heb ik veel aan je gedacht en me dikwijls afgevraagd hoe jij - die niet zo van verzengende zonnige dagen houdt als deze hagedis - de hitte in het Zuiden zou trotseren, hoe je lichaam dit zou dragen (de vele blaren en onstoken tenen als getuigen...)... maar nooit heb ik eraan getwijfeld dat je dit mentaal zou halen! Jij bent zo'n stevige dame geworden de laatste jaren, dat je je doel wel zou bereiken... et voilà, c'est fait! Je mag je nu terecht een (over)winnaar noemen, remember?! :-) Tja, mijn vakantie zag er ietwat anders uit maar toegegeven... ik heb er van genoten! Geniet jij nu maar verder van Gerard, tortelduifje. Ik hoop binnenkort je verhalen in levende lijve te mogen horen! Lieve groet, Ilse R xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  10. fantastisch Anne: super goe gedaan! chapeau tot in de eeuwigheid.
    tot volgende maand voor een portie cijferkes, maar nu zeker en vast nog genieten van VAKANTIE!

    lieve groeten uit Sint-Niklaas
    Anja De Wachter

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Proficiat!! Wat een geweldige prestatie! Rust goed uit en geniet van nog van je vakantie. En nu tijd voor ..champagne!!!!
    Ann

    BeantwoordenVerwijderen